The Organization of an Experiential Project Entitled, “The Tha Chin River” to Develop Preschool Children’s Public Mind

อุดม ศรีบุญเพ็ง

Abstract


This objectives of this research were to : 1) study preschool children’s public mind behavior using an experiential project entitled, “The Tha Chin River”: 2) compare the preschool children’s public mind behavior before and after using the experiential project entitled, “The Tha Chin River”; and 3) evaluate the preschool children’s satisfaction towards the experiential project entitled, “The Tha Chin River”. The sample obtained by multi-stage sampling: firstly, schools in the Traimit School Group located near the Tha Chin River were randomly selected and then, a school in the group was randomly selected. The sample consisted of 20 preschool children age five to six in their second semester of the academic year 2013 from Wat Lanka School under the jurisdiction of Suphan Buri Primary Educational Service Area Office 1. The research instruments included: 1) learning management plans using the experiential project entitled, “The Tha Chin River”, 2) an evaluation form on preschool children’s public mind behavior with a reliability value of 0.812, 3) a test on preschool children’s public mind behavior with a reliability value of 0.782, And 4) a questionnaire, by way of student interviews, on satisfaction toward the experiential project. Data were analyzed in terms of mean, standard deviation and t-test. The findings were as follows: 1) Overall, the preschool children’s public mind behavior using the experiential project entitled, “Tha Chin River” was rated at the highest level 2) The preschool children’s public mind behavior after using the experiential project entitled, “The Tha Chin River” was significantly higher than that before using it (p<.05) 3) Overall, the preschool children’s satisfaction, by way of student interview, toward the experiential project entitled, “The Tha Chin River” was at a high level.

Keywords


Public mind of preschool children

Full Text:

PDF

References


สมเด็จพระเทพรัตนราชสุดาฯสยามบรมราชกุมารี. ปาฐกถาเรื่องการศึกษาของผู้ด้อยโอกาส.

มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒประสานมิตร.

กรุงเทพฯ:, 2545.

สภาพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ.

แผนพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติฉบับที่

(พ.ศ. 2555 – 2559). สภาพัฒนาเศรษฐกิจ

และสังคมแห่งชาติ, กรุงเทพฯ, 2554.

สำนักงานเลขาธิการสภาการศึกษา.

ยุทธศาสตร์การพัฒนาคุณภาพการศึกษาของ

กระทรวงศึกษาธิการ.สำนักงานเลขาธิการ

สภาการศึกษา, กรุงเทพฯ, 2550.

_____.ยุทธศาสตร์การพัฒนาคุณภาพการศึกษาระเบียบวาระแห่งชาติ(พ.ศ.2551-2555). สำนักงานเลขาธิการสภาการศึกษา,กรุงเทพฯ, 553.

ขวัญฟ้ารังสิยานนท์. ชุดกิจกรรมการจัด

ประสบการณ์ด้านอนุรักษ์สิ่งแวดล้อมสำหรับเด็ก

ปฐมวัย. แม็ค, กรุงเทพฯ,2553.

พัชรา พุ่มชาติ. อิทธิพลของเสียงดนตรีที่มีต่ออิทธิพลต่อพฤติกรรมก้าวร้าวของเด็กปฐมวัย. ปริญญานิพนธ์กศ.ม. มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ

ประสานมิตร, กรุงเทพฯ, 2548.

ฉันทนา จันทร์บรรจงและคณะ. ผลกระทบของนโยบายรัฐบาลต่อการปลูกฝังจิตสาธารณะและความรับผิดชอบต่อสังคมของนักเรียนในระดับการศึกษาภาคบังคับ. สำนักงานคณะกรรมการวิจัยแห่งชาติ,กรุงเทพฯ,2551.

อุไรวรรณ คุ้มวงษ์. จิตสาธารณะของเด็กปฐมวัยที่ได้รับการจัดกิจกรรมเสริมประสบการณ์เรื่อง

ปัญหาสิ่งแวดล้อมตามโครงการพระราชดำริ.

วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิตมหาวิทยาลัย

ศรีนครินทรวิโรฒ, 2551.

วัฒนา มัคคสมัน. การสอนแบบโครงการ.

กรุงเทพฯ: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2554.

เยาวพา เดชะคุปต์. การศึกษาปฐมวัย. กรุงเทพฯ: เอพีกราฟฟิกส์ดีไซน์, 2544.

ทิศนา แขมมณี.ศาสตร์การสอนองค์ความรู้เพื่อการจัดกระบวนการเรียนรู้ทีมีประสิทธิภาพ.

ด่านสุธาการพิมพ์, กรุงเทพฯ,2550.

ยุทธ ไกยวรรณ์. เทคนิคการจัดกิจกรรมการเรียนการสอนวิชาโครงงาน. : ศูนย์สื่อเสริม, กรุงเทพฯ, 2546.

สุดาพร วิชิตชัยชาคร. ผลการจัดประสบการณ์แบบโครงการที่มีต่อพัฒนาการของพฤติกรรมด้านสังคมของเด็กปฐมวัยและเด็กปฐมวัยที่มีความต้องการพิเศษในห้องเรียนร่วม. วิทยานิพนธ์

ปริญญามหาบัณฑิตมหาวิทยาลัยศรีนคริน

ทรวิโรฒ, 2551.

วีรยา ปราบพยัคฆ์. ผลการจัดประสบการณ์แบบโครงการโดยสอดแทรกดนตรีบรรเลงคลาสสิกเพื่อพัฒนาจินตนาการของเด็กปฐมวัย. วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี, 2553.

ปรียาพร วงศ์บุตรโรจน์. จิตวิทยาการศึกษา. พิมพ์ดี, กรุงเทพฯ,2547.

ยุพิน ศรฉัตรารักษ์. การพัฒนาแผนการจัดกิจกรรมการเรียนแบบโครงงานเรื่องมรรยาท

ชาวพุทธที่มีต่อผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนและความ

พึงพอใจในการเรียนของนักเรียนกลุ่มสาระการ

ศึกษาปีที่ 3. การศึกษาค้นคว้าอิสระปริญญา

การศึกษามหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยมหาสารคาม,

อนุศาสน์ วรบูรณ์. การพัฒนาแผนการเรียนรู้โดยกิจกรรมโครงงานเรื่องเวสสันดรชาดกกลุ่มสาระการเรียนรู้สังคมศึกษาศาสนาและวัฒนธรรม

ชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4. การศึกษาค้นคว้าอิสระ

ปริญญาการศึกษามหาบัณฑิตมหาวิทยาลัย

ราชภัฏมหาสารคาม, 2547.

Katz, L.G., & Chard, S.C. Engaging

Children’s Minds : The project approach.

Norwood, NJ :Ablex, 1994.

Berk, L.E. and Winsler, A Scaffolding Children’s Learning : Vygotsky and Early Childhood Education. National

Association for the Education of Young

Children, Washington, DC 20036-1426

U.S.A., 1995.

Applewhite, Philip B. Organization. New York : McGraw-Hill, 1973.