The Development of Cartoon Drawing Method Skill Exercises from Basic Body Constructions
Abstract
The research results revealed that:
1) The Skill exercises had the efficiency level of 82.60/80.95: Matchstick basic body construction had the efficiency level of 82.50/80.40; and Geometric basic body construction had the efficiency level of 82.71/81.48 which are higher than the efficiency level of 80/80.
2) The students’ academic achievement scores was significantly higher than before using Skill exercises at the level of 0.05 However the academic achievement scores of the students using Skill exercises generated by a Matchstick basic body construction and Geometric basic body construction were not significant difference.
3) Satisfaction of the students towards the Skill exercises which 2 types: Matchstick basic body construction and Geometric basic body construction were at the high level.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
ถิรนันท์ อนวัชศิริวงศ์. ฉีกขนบแอนิเมชันเอกลักษณ์ของฮายาโอะ มิยาซากิ นักฝันแห่ง ตะวันออก. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์มูลนิธิเด็กจำกัด, 2550.
ศักดา วิมลจันทร์. เจาะใจการ์ตูน. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์มูลนิธิเด็ก, 2549.
ประยุต เงากระจ่าง. โรงเรียนเขียนการ์ตูน.กรุงเทพฯ : เค & พี บุ๊คส์, 2548.
ประยุต เงากระจ่าง. วิธีการเขียนการ์ตูนไทยเล่ม 2. กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์คุรุสภาลาดพร้าว, 2546.
ศิลปทรรศน์. เทคนิคการเขียนการ์ตูน. กรุงเทพฯ: บริษัท วาดศิลป์ จำกัด, 2547.
ศักดา วิมลจันทร์. เจาะใจการ์ตูน. กรุงเทพฯ : สำนักพิมพ์มูลนิธิเด็ก, 2549.
จักรกฤษณ์ นิลทะสิน. การวาดภาพการ์ตูน. กรุงเทพฯ : บริษัท วาดศิลป์ จำกัด, 2545.
สิทธิพร กุลวโรตตมะ. ตวัดเส้นเป็นการ์ตูนรูปคน.กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์มูลนิธิเด็ก, 2550.
ทวีเกียรติ ไชยยงยศ. การศึกษาเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ในการวาดภาพคน โดยวิธีสอนแบบในออกนอกกับวิธีสอนแบบนอกเข้าในกรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ, 2531.
อาภาพร เจริญวัฒน์. แนวทางการวาดการ์ตูนลายเส้นแบบล้อของจริงสำหรับครูผู้สอนในระดับประถมศึกษา. เชียงใหม่: มหาวิทยาลัยเชียงใหม่, 2528.
จุฑาภรณ์ กองกลิ่น. การสร้างแบบฝึก ปฏิบัติโดยการนำหลักองค์ประกอบศิลป์มาใช้กับการสร้างงานจิตรกรรมสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1. ชลบุรี : มหาวิทยาลัยบูรพา, 2546.
ชัยยงค์ พรหมวงศ์. ระบบสื่อการสอน.กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2520.
ไพฑูรย์ สินลารัตน์. หลักและวิธีการสอนระดับอุดมศึกษา. กรุงเทพฯ: คณะครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2522.
บุญชม ศรีสะอาด. การวิจัยเบื้องต้น. พิมพ์ครั้งที่ 9. กรุงเทพฯ : สุวีวิยาสาสน์, 2554.
ยุทธ ไกยวรรณ์. พื้นฐานการวิจัย. พิมพ์ ครั้งที่ 4 กรุงเทพฯ : สุวีวิยาสาสน์, 2545.
สุนันทา สุนทรประเสริฐ. การผลิตชุดการสอนและชุดการสอนเรื่อง มาตราตัวสะกด กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์คุรุสภาลาดพร้าว, 2535.
เบญจวรรณ วิเชียรครุฑ. การพัฒนาทักษะการแต่งคำประพันธ์ประเภทกาพย์สำหรับนักเรียนมัธยมศึกษาปีที่1 โรงเรียนราชประชาสมาสัย ฝ่ายมัธยมรัชดาภิเษกในพระบรมชาชูประถัมภ์. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ, 2552.
กมลรัตน์ หล้าสุวงษ์.จิตวิทยาการศึกษาฉบับปรับปรุงใหม่. พิมพ์ครั้งที่ 2 กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ, 2528.
Rosa Maria Curto. หัดวาดการ์ตูน ตอน โลกแห่งจินตนาการ.กรุงเทพ: สำนักพิมพ์ เอ็มไอเอส, 2553.
Franklin Bishop. The CartoonIst’ Bible. Singapore : Quarto PublishIng plc., 2006.
Christopher Hard. Everything you ever wanted to know about Cartooning but were afraid to draw. New York: Watson - Guptill Publication, 1994.
Amanda Oneil. I can draw Cartoons. China: Parragon.x., 2005.