Solving a Vehicle Routing Problem with Time Window by Heuristics Method: A Case Study of Automotive Part Manufacturer

จารุพงษ์ บรรเทา, นันทพัทธ์ สันติชูวงศ์, วีระชัย ตาลกลาง

Abstract


This research present heuristics to routes for a case study of automotive manufacturer with regard to number of vehicles is limited. Under the requirements and time window of each customer is different. The main objective to find a heuristic to solve these problem. To solve the problem, the researchers was conducted four heuristics: Saving heuristic (SA), Nearest Heuristic (NH), Max-Nearest Heuristic (MNH) and Earliest Due Date (EDD). The results from comparing all four heuristics found that MNH was the shortest route of 121.94 kilometers. However, EDD was shortened the overtime for 4 hours 18 minutes. Moreover, EDD can reduce the outsources for transport about 30.58%

Keywords


Vehicle Routing Problem; Time Window; Heuristics; Earliest Due Dat

Full Text:

PDF

References


กฤศณภัทร สวาสดิ์. การกำหนดเส้นทางเดินรถแบบพลวัต. วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต. ภาควิชาวิศกรรมอุตสาหการ คณะวิศวกรรมศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. กรุงเทพฯ;2549

ปารเมศ ชุติมา. เทคนิคการจัดตารางการดำเนินงาน. พิมพ์ครั้งที่ 1. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์แห่งจุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย;2546.

ยศศิริ อดุลยศักดิ์. แบบจำลองและขั้นตอนวิธีการแก้ปัญหาการจัดเส้นทางการขนส่งแบบเต็มคันยานพาหนะอย่างต่อเนื่อง. วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต. ภาควิชาวิศวกรรมโยธา คณะวิศวกรรมศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย. กรุงเทพฯ;2549.

วิไลวรรณ์ แก่นสาร และ สมบัติ สินธุเชาน์. “การเปรียบเทียบวิธีการฮิวริสติกส์ สำหรับระบบการจัดการขยะ”. วารสารวิชาการ Thai VCML. ธันวาคม 2556; 6,2.

สาวนลินี อุดมสมบัติมีชัย. การประยุกต์วิธีศึกษาสำนึกสำหรับการจัดเส้นทางยานพาหนะแบบมีกรอบเวลา. วิทยานิพนธ์บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.2548.

อนันต์ มุ่งวัฒนา และ ธรินี มณีศรี. “การเปรียบเทียบขั้นตอนวิธีเมต้าฮิวริสติกสำหรับแก้ปัญหาการจัดเส้นทางเดินรถขนส่งแบบมีกรอบเวลา กรณีมีรถขนส่งหลายขนาดและแบ่งแยกส่งสินค้าได้” การประชุมวิชาการข่ายงานวิศวกรรมอุตสาหการ. ตุลาคม 2555.

Landrieu, A., Mati, Y., and Binder, Z. 2001. A Tabu Search Heuristic for the Single Vehicle Pickup and Delivery Problem with Time Windows. Journal of Intelligent Manufacturing. 12:497-508.

Nag, B. L. Golden, and A. A. Assad. Vehicle Routing with Site Dependencies. Vehicle Routing: Methods and Studies, B. L. Golden and A. A. Assad, Eds. North Holland, Amsterdam: 1988; pp. 149-159.

Sam, R.T. Vehicle Routing with Time Windows using Genetic Algorithms, submitted to the book on Application Handbook of Genetic Algorithms. New Frontiers: 1995; 253-277.

Tan, K.C., Lee, L.H., Zhu, Q.L. and Ou, K. Heuristic Methods for Vehicle Routing with Time Windows. Artificial Intelligence in Engineering. 2001; 15:281 – 295.