The Development of e-Learning courseware on the Subject of Home- Economics Profession

สันธนีย์ นิยาโส, นิตยา สำเร็จผล, ปราวีณยา สุวรรณณัฐโชติ

Abstract


The objectives of this study were to develop e-Learning program for Home- Economics Profession course to meet the efficiency level 80/80 and to compare the students learning achievement before and after taking this e-Learning course. The research process was to design and develop e-Learning program for Home-Economics Profession in the Lesson Unit 4 “Process to occupation” using Moodle program. The e-Learning course was validated by 6 experts. Then the e-learning was implemented to find out the efficiency with the sample of 70 first year students in Home-Economics Education program from Faculty of Home Economics Technology, Rajamangala University of Technology Krungthep, Samples enrolled in Home-Economics Profession course in semester the first of academic, year 2010. The research instruments were e-Learning quality evaluation questionnaire, pretest and posttest learning achievement test. Data were analyzed by using percentage, mean and t-test dependant.
The results of efficiency evaluation of Home-Economics Profession e-learning course were 80.05/88.07 which was higher than efficient standard criterion of 80/80. Posttest learning achievement score showed statistically significant higher than the pretest at .05 level.

Full Text:

PDF

References


. กิดานันท์ มลิทอง. 2548. ไอซีทีเพื่อการ ศึกษา. พิมพ์ครั้งที่ 1. กรุงเทพฯ: ห้างหุ้นส่วนจำกัดอรุณการพิมพ์

. จิรดา บุญอารยะกุล. 2542. การนำเสนอลักษณะของบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนบนเครือข่ายอินเทอร์เน็ต. วิทยานิพนธ์ครุศาสตรมหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

. ถนอมพร เลาหจรัสแสง. 2545. Designing e-learning: หลักการออกแบบและการสร้างเว็บ เพื่อการเรียนการสอน. กรุงเทพฯ: อรุณการพิมพ์.รุ่งโรจน์ สารสุข. การพัฒนาบทเรียนออนไลน์ด้วยโปรแกรม Moodle แบบสรรคนิยมในระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ (ปวช.) สาขาคอมพิวเตอร์ โรงเรียนดรุณากาญจนบุรีบริหารธุรกิจ จังหวัดกาญจนบุรี. [ออนไลน์] เข้าถึงได้จาก: http://www.drb.ac.th /modules.php? name=News&file= article& sid=7 - 42k. (วันที่สืบค้น 16 สิงหาคม 2551)

. ขนิษฐา วัฒนาเวียงปถัมภ์. การเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนวิชาภาษีเงินได้บุคคล ธรรมดา ระหว่างวิธีสอนแบบคอมพิวเตอร์ช่วยสอนกับวิธีสอนแบบปกติ. กรุงเทพฯ: 2550

. สุกัญญา กันกง. การพัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์มัลติมีเดีย เรื่องการเลเอาท์บื้องต้นวิชการเลเอาท์และจัดวางหน้า 1ระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพ สาขาการพิมพ์. กรุงเทพฯ: 2550

. นภวรรณ กองศรีมา .การพัฒนาและหาประสิทธิภาพของบทเรียนคอมพิวเตอร์บนเครือข่ายอินเทอร์เน็ตวิชาดิจิตอลเบื้องต้น ตามหลักสูตรปริญญาตรี สถาบันราชภัฎศรีสะเกษ. กรุงเทพฯ: 2547

. ดนัย ดุสรักษ์. การพัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์มัลติมีเดียเรื่อง การประเมินภาวะสุขภาพสำหรับนักศึกษาพยาบาลชั้นปีที่ 2 .กรุงเทพฯ:2546

. พิษณุ คมขำและคณะ.รูปแบบการพัฒนาสื่อการเรียนการสอนผ่านเว็บโดยครูต้นแบบสำนักงานคณะกรรมการอาชีวศึกษา.กรุงเทพฯ:2550

. Greenspan, A. (2001). The challenge of measuring and modeling a dynamic economy. Washington Economic Policy Conference of the National Association for Business Economics. Retrieved April 8, 2001,