CHARACTERISTIC OF PROFESSIONAL ADMINISTRATOR AND MULTI GRADE CLASSROOMINSTRUCTION ADMINISTRATION IN SMALL SCHOOLUNDER PRIMARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE

พรสวรรค์ โฆษิตจินดา, วรกาญจน์ สุขสดเขียว

Abstract


This research aimed to identify 1) the characteristic of professional administrator in small school under on Primary Educational Service Area Office 2) multi grade classroom instruction administration in small school under Primary Educational Service Area Office 3) the characteristic of professional administrator and multi grade classroom instruction administration in small school under Primary Educational Service Area Office. The data were based on the responses to the questionnaire provided by 21 small schools under Samutsakhon Primary Educational Service Area Office and Samutsongkhram Primary Educational Service Area Office. The research tools included the questionnaire on the characteristic of professional administrator and multi grade classroom instruction administration in small school. There were 4 informants from each small school: school administrators, academic teachers, teachers, and Chairs of Basic Educational Institute Boards, 84 in total (100%). The statistics, frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, and Pearson’s product-moment correlation coefficient were applied in data analysis. According to the research results, it was found that;
1) The characteristic of professional administrator in small school under Primary Educational Service Area Office, based on overall picture, was at high level.
2) Multi grade classroom instruction administration in small school under Primary Educational Service Area Office, based on overall picture and on each perspective, was at high level.
3) The interrelation between the characteristic of professional administrator and multi grade classroom instruction administration in small school under Primary Educational Service Area Office, based on overall picture and on each perspective, was statistically significant at level of .01.

Full Text:

PDF

References


กิ่งเพชร ส่งเสริม. “การพัฒนารูปแบบการจัดการเรียนรวมแบบคละชั้นที่มีเด็กที่มีความต้องการพิเศษในโรงเรียนประถม”. ปริญญานิพนธ์ดุษฎีบัณฑิตสาขาการศึกษาพิเศษ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ, 2552.

กิตติภัช กนกธาดาสกุล. “การศึกษาลักษณะผู้บริหารมืออาชีพ ตามทัศนะของผู้บริหารและครูในโรงเรียนเครือข่ายการใช้หลักสูตรการศึกษาขั้นพื้นฐานสังกัดสำนักงานการประถมศึกษาจังหวัดสมุทรสงคราม”. วิทยานิพนธ์ปริญญาครุศาสตรมหาบัณฑิต สาขาการบริหารการศึกษาบัณฑิตวิทยาลัย สถาบันราชภัฏนครราชสีมา, 2546.

คำมาย บุญสนอง. “ความสัมพันธ์ระหว่างคุณลักษณะความเป็นนักบริหารมืออาชีพกับการบริหารวิชาการของผู้บริหารสถานศึกษาในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาเลย เขต1”วิทยานิพนธ์ครุศาสตรมหาบัณฑิต สาขาการบริหารการศึกษา บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยราชภัฏเลย, 2550.

จรินทร์ แสกระโทก. “การศึกษาคุณลักษณะความเป็นมืออาชีพของผู้บริหารสถานศึกษาของโรงเรียนในโครงการหนึ่งอำเภอหนึ่งโรงเรียนในฝัน ใน กรุงเทพมหานคร”. วิทยานิพนธ์ปริญญาครุศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาบริหารการศึกษาคณะครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2551.

ตฤณ สุขนวล. ผู้บริหารมืออาชีพกับการบริหารโรงเรียนขนาดเล็ก [Online]. Available from http://www.kroobannok.com/

พยนต์ ง่วนทอง. “การพัฒนาเกณฑ์การประเมินการจัดการเรียนรู้แบบคละชั้นของโรงเรียนขนาดเล็กสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาสุพรรณบุรี”.วิทยานิพนธ์ปริญญาศึกษามหาบัณฑิตแขนงวิชาการวัดและประเมินผลการศึกษา มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, 2552.

สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาขั้นพื้นฐาน. แนวทางการบริหารจัดการเรียนรู้แบบคละชั้นในโรงเรียนขนาดเล็ก. กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์การศาสนา , 2551.

สำนักวิชาการและมาตรฐานการศึกษา. “การประชุมอบรมบุคลากรแกนนำ การจัดการเรียนรู้คละชั้นใน โรงเรียนขนาดเล็ก” ถ่ายเอกสาร, 2553.

หวน พินธุพันธ์. นักบริหารมืออาชีพ. กรุงเทพฯ :ศูนย์การพิมพ์มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ, 2549.

Kastan and Clark. Creating an inclusive School [Online]. Accessed 22 June 2007. Available from http://www. ascd.org/ed topic/1995villa ch5.html อ้างถึงใน กิ่งเพชร ส่งเสริม “การพัฒนาหลักสูตรการจัดการเรียนรวมแบบคละชั้นในโรงเรียนประถม”, (งานวิจัย คณะครุศาสตร์ มหาวิทยาลัยราชภัฏสุรินทร์, 2550), 26