A Study of the Chiefs’ Expectations and Satisfaction towards Characteristics of Rajamangala University of Technology Krungthep Hotel Apprentice

อรทัย ชุ่มเย็น, รายวดี ผดุงกาญจน์

Abstract


This research aimed to investigate the expectations and the satisfaction toward characteristics of Rajamangala University of Technology Krungthep hotel apprentice and to compare between the chief’s expectation and satisfaction toward characteristics of Rajamangala University of Technology Krungthep hotel apprentice. This was a survey research which used a questionnaire as the research instrument to collect data from 107 apprentice chiefs. The data was analyzed by descriptive statistics and Chi – square. The findings were as follows ; 1 the most respondents were male, aged between 31 – 40 years old, the second were 41 – 50 years old, the most of the respondent graduated high school, the second were graduate, the most of the respondent were the head of food and beverage division, the second were the head of kitchen division, the standards of hotel where the apprentices worked were five – star hotels, the second were four – star hotels ; 2 the results of the chiefs’ satisfaction the most of Rajamangala University of Technology Krungthep hotel apprentice was the personality, the second was the professional knowledge and the fundamental knowledge, results of the chiefs’ expectations the most of Rajamangala University of Technology Krungthep hotel apprentice was the personality, the second was the professional knowledge and the fundamental knowledge: 3. the results of the comparison between the expectations and the satisfaction level towards characteristics of Rajamangala University of Technology Krungthep hotel apprentice, the fundamental knowledge and the professional knowledge the expectations and the satisfaction levels differ significantly at 0.05 level, the personality the expectations and the satisfaction levels did not differ statistically significant at 0.05 level, a guideline to develop the characteristics of Rajamangala University of Technology Krungthep hotel apprentice, improve the fundamental and professional knowledge and encourage the students to work in hotel industry in their free time.

Keywords


Expectation, satisfaction, Trainee Characteristics

Full Text:

PDF

References


กองบรรณาธิการวารสารสวนดุสิต. “บัณฑิตใหม่กับตลาดแรงงาน มุมมองจากนักธุรกิจมืออาชีพ.” วารสารสวนดุสิต 2547; 1 (2): 90-94.

จันทร ไชยคุณา. ความต้องการของเจ้าของสถานประกอบการที่มีต่อนักศึกษาฝึกงานวิทยาลัยเทคนิคเชียงใหม่. ปีการศึกษา 2543 รวมผลงานวิจัย. กรุงเทพฯ: ฝ่ายส่งเสริมการศึกษา หน่วยศึกษานิเทศก์ กรมอาชีวศึกษา; 2544.

ชยาภรณ์ ชื่นรุ่งโรจน์. “ลักษณะของบุคลากรที่เหมาะสมกับการทำงานในอุตสาหกรรมท่องเที่ยว”. จุลสารการท่องเที่ยว. ปีที่ 6 ฉบับที่ 2 เมษายน – มิถุนายน; 2530.

ธีรวัตน์ อิ่มประคองศิลป์. คุณลักษณะที่พึงประสงค์ของนักศึกษาฝึกงานตามทัศนะผู้บริหารระดับกลางของสถานประกอบการด้านโรงแรมในกรุงเทพมหานคร. หลักสูตรปริญญาศิลศาสตรมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์; 2550.

นิตินันท์ ศรีสุวรรณ. ทักษะและคุณลักษณะในวิชาชีพการโรงแรมของนักศึกษาระดับอุดม ศึกษาในเขตกรุงเทพมหานคร. หลักสูตรปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต. คณะศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยนเรศวร; 2551.

นุชสรา เกียงกรฤฎ และปรีชา เกียงกรฤฎ. ประโยชน์จากนักศึกษาฝึกงาน. ม.ป.ท.; 2547.

เบญจา นิลบุตร. ความคาดหวังของข้าราชการตำรวจต่อรูปแบบภาวะผู้นำของผู้บังคับบัญชาศึกษากรณีศึกษากองบัญชาการศึกษา. วิทยานิพนธ์. วิทยาศาสตรมหาบัณฑิตมหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์; 2540.

ประชุมพร รังสีวงศ์. การติดตามผลผู้สำเร็จการศึกษาหลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต (ต่อเนื่อง2 ปี) วิชาเอกการโรงแรม สถาบันเทคโนโลยีราชมงคล วิทยาเขตเทคนิคกรุงเทพ.วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิตสาขาคหกรรมศาสตรศึกษา, มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์; 2547.

พีระนันท์ คำบอนพิทักษ์. ความคิดเห็นและความต้องการที่มีต่อการฝึกงานของนักศึกษาโครงการจัดการศึกษาสำหรับบุคลากรประจำการ (กศบป.) คณะวิทยาการจัดการสถาบันราชภัฎอุดรธานี สารนิพนธ์การศึกษามหาบัณฑิต สาขาธุรกิจศึกษามหาวิทยาลัยศรีนครินทรวโรฒ; 2542.

มานพ ทองใบ. ศึกษาความคิดเห็นของสถานประกอบการที่มีต่อการฝึกงานของนักศึกษาวิทยาลัยเทคนิคราชบุรี. ใน รวมผลงานวิจัย (พ.ศ. 2543 – 2544) ฝ่ายส่งเสริมการศึกษาหน่วยศึกษานิเทศก์ กรมอาชีวศึกษา; 2544.

วรวิทย์ ศรีตระกูล. ความคิดเห็นของสถานประกอบการที่เข้าร่วมการจัดอาชีวศึกษาระบบทวิภาคีสาขาวิชาช่างยนต์ กับวิทยาลัยเทคนิคภาคตะวันออกเฉียงเหนือ. วิทยานิพนธ์ครุศาสตรอุตสาหกรรมมหาบัณฑิต สถาบันเทคโนโลยีพระจอมเกล้าเจ้าคุณทหารลาดกระบัง; 2540.

สกาวเดือน ปธนสมิทธิ์. ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการยอมรับการรื้อปรับระบบของพนักงานธนาคาร. วิทยานิพนธ์ปริญญาวิทยาศาสตรมหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์; 2540.

สง่า ภูสีฤทธิ์. การศึกษาความคาดหวังและความพึงพอใจของสถานประกอบการในจังหวัดมหาสารคามที่มีต่อนักศึกษาฝึกงานวิทยาลัยเทคนิคมหาสารคาม. วิทยานิพนธ์ครุศาสตรอุตสาหกรรมมหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม; 2550.

อุไรวรรณ เกิดผล. ปัจจัยที่มีต่อความคาดหวังของหัวหน้าสถานีอนามัยต่อระบบการนิเทศงานสาธารณสุขผสมผสานในจังหวัดลพบุรี. กรุงเทพฯ: บัณฑิตวิทยาลัยมหาวิทยาลัยมหิดล; 2539.