Expectations and Satisfaction of Four and Five-Star Hotel Stakeholders with Desired Traits of Hospitality Graduates from Rajamangala University of Technology Krungthep Focusing on Food and Beverage Services

ณัฐฤดี สินทิพย์สมบูรณ์, ดาราวรรณ ไศลมณี

Abstract


The purpose of the research was to investigate and to compare the expectations and satisfaction of four and five-star hotel stakeholders with what was believed to be the desired traits of hospitality graduates from Rajamangala University of Technology Krungthep. The traits were those in food and beverage services. The research participants were 150 randomly selected managers responsible for food and beverage services in hotels. The data was collected using questionnaires. The questions were designed to reflect the managers’ expectations and satisfaction with the desired traits. In order to analyze the data, descriptive statistics including percentage, mean, standard deviation and the chi-square test were used.
The results of this study are indicated as follows: 1) the results of the study of expectation levels among staff in the hospitality industry revealed that, in general terms, factors such as personality, theoretical knowledge, job and functional area knowledge, language skills, attitudes toward working in the hospitality industry, and morality and ethics were at a very satisfactory level. ( = 4.07) 2) The result of The study of satisfaction levels among staff in the hospitality industry also indicated that, in overall terms, personality, theoretical knowledge, job and functional area knowledge, language skills, attitudes toward working in the hospitality industry, and morality and ethics were at a very satisfactory level.
( = 4.02) 3) The result of a comparison between the expectation and satisfaction levels of Food and Beverage (F&B) managers with regard to the desired characteristics of Hotel major students showed a significant difference of 0.05, in all aspects. 4) Recommendations and guidelines for developing the desired traits are to reinforce skills for personality, expand theoretical knowledge and practical experiences, and strengthen ethics including professional practicum, working part-time in their area of study to gain direct experiences.

Keywords


Expectations, satisfaction

Full Text:

PDF

References


ถิรนันท์ อนวัชศิริวงศ์. ฉีกขนบแอนิเมชันเอกลักษณ์ของฮายาโอะ มิยาซากิ นักฝันแห่ง ตะวันออก. กรุงเทพฯ: สำนักพิมพ์มูลนิธิเด็กจำกัด; 2550.

กระทรวงการท่องเที่ยวและกีฬา กรมการท่องเที่ยว. 2557. สถิตินักท่องเที่ยว. [ออนไลน์] เข้าถึงได้จาก:http://tourism.go.th/index.php? mod=Web Tourism&file= content &cID=276. (สืบค้นเมื่อ 27 กุมภาพันธ์ 2557 ).

กิติภูมิ นิลจันทร์. แนวทางในการพัฒนาคุณลักษณะของบัณฑิตสาขาการโรงแรมด้านงานบริการส่วนหน้า. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยนเรศวร; 2555.

ชนะ กสิภาร์.คุณวุฒิวิชาชีพไทย/มาตรฐานอาชีพ. กรุงเทพฯ. ม.ป.ท. ; 2546.

ชิษณุพงศ์ อนันต์วรปัญญา. 2548. คุณลักษณะที่พึงประสงค์ของหัวหน้างานตามทัศนะของผู้จัดการฝ่ายบุคคล ของโรงแรมในจังหวัดเพชรบุรี. วิทยานิพนธ์ครุศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยราชภัฏเพชรบุรี; 2548.

ณัฐฤดี สินทิพย์สมบูรณ์. การบริการอาหารและเครื่องดื่มต้นตำรับแบบตะวันตก. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลกรุงเทพ; 2548.

ธีรวัตน์ อิ่มประคองศิลป์. คุณลักษณะที่พึงประสงค์ของนักศึกษาฝึกงานตามทัศนะผู้บริหารระดับกลางของสถานประกอบการด้านโรงแรมในกรุงเทพมหานคร. วิทยานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์; 2550.

ปนิดา เนื่องพะนอม. คุณลักษณะที่พึงประสงค์ของบัณฑิต คณะวิทยาลัยการจัดการมหาวิทยาลัยราชภัฎเทพสตรี ตามทัศนะของผู้ประกอบการในจังหวัดลพบุรี จังหวัดสระบุรี และจังหวัด สิงห์บุรี. วิทยานิพนธ์บริหารธุรกิจ มหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยราชภัฎเทพสตรี; 2549.

ปรีชา แดงโรจน์. การบริหารจัดการและปฏิบัติงานโรงแรม ศตวรรษที่ 21. กรุงเทพฯ: เอส.อาร์.พริ้นติ้งแมสโปรดักส์; 2549.

สกาวเดือน ปธนสมิทธิ์. 2540. ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการยอมรับการรื้อปรับระบบของพนักงานธนาคาร. วิทยานิพนธ์ปริญญาวิทยาศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัย เกษตรศาสตร์.

สำนักงานคณะกรรมการการอุดมศึกษา. กรอบมาตรฐานคุณวุฒิระดับอุดมศึกษาแห่งชาติ. ใน เอกสารประกอบการประชุมเชิงปฏิบัติ เรื่อง “กรอบมาตรฐานคุณวุฒิ : การพัฒนารายละเอียดของหลักสูตรและรายวิชาให้มีคุณภาพ” วันที่ 30 กันยายน – 2 ตุลาคม .(หน้า 10-11 ). กรุงเทพมหานคร: สำนักงานคณะกรรมการการอุดมศึกษา; 2552.

สุวิมล ติรกานันท์. ระเบียบวิธีการวิจัยทางสังคมศาสตร์: แนวทางสู่การปฎิบัติ. กรุงเทพ:จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย; 2555

หลักสูตรศิลปศาสตรบัณฑิต สาขาวิชาการโรงแรม.2554. คณะศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลกรุงเทพ.

กระทรวงศึกษาธิการ

อรทัย ชุ่มเย็น. คุณลักษณะที่พึงประสงค์ของพนักงานแม่บ้านโรงแรม ในพื้นที่กรุงเทพมหานคร เขตสีลม-สาทร. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตรมหาบัณฑิต บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยนเรศวร; 2553.

อัญชลี ดุสิตสุทธิรัตน์. การศึกษาความพึงพอใจของนายจ้างหรือผู้บริหารของโรงแรมต่อผู้สำเร็จการศึกษา สาขาวิชาการโรงแรม คณะศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลกรุงเทพ. กรุงเทพฯ: มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลกรุงเทพ; 2552.