Service Quality Perception Factors of the Waterworks Authority in Bangkok Metropolitan Area

กฤติยา เวสวรรณ, ดร.ไกรชิต สุตะเมือง, ดร.กิตติพันธ์ คงสวัสดิ์เกียรติ

Abstract


In this research entitled “Service quality perception factors of the Waterworks Authority in Bangkok Metropolitan Area”. The purpose of this research was (1) to investigate the differential demographic factors influencing on levels of perception to the service quality of the Waterworks Authority (2) to study the relationship between service factors and service quality of the Waterworks Authority (3) to examine the differential behavior of using water influencing on levels of perception to the service quality of the Waterworks Authority. The research was a quantitative research and collected data by survey using 400 questionnaires. A sample was selected from the water user in Bangkok Metropolitan Area, using simple random sampling method. Data was analyzed using t-Test, F-Test (ONE-way ANOVA) and Multiple Regression Analysis (MRA) with statistical significantly at .05 levels.
The results showed that Occupation of different factors affecting the perceived quality of service for different plumbing statistically significant at the 0.05 level of service factors. Which have the personnel or service providers. The form of services. The type of service. Informational services. And the period of service is related to the perceived quality of services with statistical significance at 0.05 and found that the behavior of the water supply. The average water use per month and pay the water bill has a different effect on the perceived quality of the water supply services in Bangkok and its vicinity. Statistically significant at the 0.05 level.
Researcher would like to suggest that this study could be the part of development and making a good image of Waterworks Authority corresponding to the perception of the service quality for users in Bangkok Metropolitan area. Moreover, this study could be the information for study and improvement the service quality in personnel, service type, using type, news information and service time.

Keywords


Perception, Service Quality

Full Text:

PDF

References


. กิ่งพร ทองใบ.(2544) . ปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อการส่งเสริมการตลาด .(พิมพ์ครั้งที่9). เอกสารการสอนชุดวิชาการส่งเสริมการตลาด: หน่วยที่ 1 – 7. มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช สาขาวิชาการจัดการ

. กัลยา ดำรงคศักดิ์. (2544). การศึกษาเปรียบเทียบความคาดหวังและการรับรู้ในคุณภาพบริการเพื่อประเมินระดับความพึงพอใจของผู้รับบริการ (กรณีศึกษา : โรงพยาบาลวิภาวดี).การศึกษาค้นคว้าด้วยตนเอง บธ .ม. (การตลาด) กรุงเทพฯ: บัณฑิตวิทยาลัยมหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์. ถ่ายเอกสาร.

. กัลยา วานิชย์บัญชา. (2544). การวิเคราะห์สถิติ :สถิติเพื่อการตัดสินใจ. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

. ดวงใจ เธียนชัยวัฒนา (2549) การรับรู้ การใช้บริการการชำระเงิน. สารนิพนธิ์ปริญญาพยาบาล ศาสตร์ มหาบัณฑิต สาขาวิชาสุขภาพจิตและการพยาบาลจิตเวช บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่, 2546.

. พิมล เมฆสวัสดิ์. การประเมินคุณภาพการบริการสำนักหอสมุดกลาง มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ. กรุงเทพฯ : สำนักหอสมุดกลาง มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ, 2549.

. พัชรีทองแผ่. (2540) . คุณภาพการบริการพยาบาลตามการรับรู้ของผู้ป่วยมนโงพยาบาลชุมชนเขต2 . วิทยานิพธ์พย.ม. (สาขาการพยาบาลศาสตร์) กรุงเทพฯ : บันฑิตวิทยาลัยจุฬาลงกรมหาวิทยาลัย.ถ่ายเอกสาร.

. วรางคณา สังสิทธิส์ วัสดิ.์ (2545).คุณภาพแหล่งน้ำดิบและน้ำประปาในระบบประปาหมู่บ้านในเขตอำเภอเมือง จังหวัดขอนแก่น. วิทยานิพนธ์ บัณฑิตวิทยาลัยมหาวิทยาลัยขอนแก่น

. ฉวีวรรณ วินิจเขตคําณวน. (2548). การรับรู้ในการรับบริการ ผู้ใช้น้ำประปาในเขตเทศบาลนครสุราษฎร์ธานีที่มีต่อการให้บริการของสำนักงานประปาสุราษฎร์ธานี. วิทยานิพนธ์บริหารธุรกิจมหาบัณฑิตสาขาบริหารธุรกิจ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยราชภัฏสุราษฎร์ธานี.

. กัลยา ดํารงศักดิ์. (2544). พฤติกรรมการรับรู้การเลือกบริโภคน้ำประปาของประชาชนในชนบท :กรณีศึกษาประปาหมู่บ้านกรมอนามัย อำเภอพิมาย จังหวัดนครราชสีมา.

สาขาเทคโนโลยีอุตสาหกรรม มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.

. Antioned & Van Raai (1988). SERQUAL : A multiple-item scale for measuring customer perception ofservice quality. Journal of retailing 64 : 12-40.

. Kotlet. (2003). Management Marketing, Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.

. Love Kock, Christopher. (2003). Service Marketing and Management , Upper Saddle River,N.J.: Peason Prentice – Hall

. McColl – Kennedy, Janet R. (2003). Services marketing : a managerial approach , Milton:John Wiley &Sons,

. Schiffman LG & Kanuk L.(1994). Consumer Behavior. 5th ed. Upper Saddle New Jersey :Prentive Hall, Inc

. Wall, K. L. “Seeking a new measure of service with LibQUAL+ TM,” Miss Libr. 68(1) : 8-10. Retrieved Spr, 2004.

. Hebert, Francoise. (1993). The quality of interlibrary borrowing services in large urbanpublic libraries in Canada. University of Toronto (Canada)Ph.D.,UniversityofToronto(Canada),Canada.[Online]Available:http://search.proquest.com/docview/304082408?accountid=28756 ProQuestDissertations & Theses A&I database.

. Srisa-Ard, Surithong. (1997). User expectations and perceptions of library servicequality of an academic library in Thailand. Illinois State University Ph.D.,Illinois Stat eUniversity, UnitedStates -- Illinois. [Online].Available:http://search.proquest.com/docview/304371729?accountid=28756 ProQuestDissertations & Theses A&I database.