The Synthesize the Online Mentoring Model for e-Learning

รุ่งทิวา เสาร์สิงห์, สมชาย ปราการเจริญ

Abstract


The purpose of this research was to synthesize the Online Mentoring Model for e-Learning. Delphi technique was used to synthesize the Online model for e-Learning. It was found that this model consisted of 5 principal components including 1) Stakeholders’ roles, 2) Learning Management System (LMS), 3) Online Mentoring preparation activities, 4) Online Mentoring implementation activities, and 5) Online Mentoring assessment activities. The developed Online Mentoring Model was evaluated by the experts. The experts’ evaluation showed their opinions toward the Online Mentoring Model to be at a high level.

Keywords


Online Mentoring Model for e-Learning, Delphi technique, Synthesize Model, Online Mentoring

Full Text:

PDF

References


Terrion, J., & Leonard, D. A taxonomy of the characteristics of student peer mentors in higher education : findings from a literature review. Mentoring and Tutoring , 2007.

Bierema, L., Merriam, S.B. “E-mentoring: using computer medicated communication to enhance the mentoringprocess.“ Innovative Higher Education 26(3), 211-227, 2002.

วัลลภา บุญรอด. การพัฒนาเครื่องมือและโมเดลการวัดประสิทธิผลการเป็นพี่เลี้ยงทางการพยาบาลสำหรับโรงพยาบาลในสังกัดกองทัพบก.วิทยานิพนธ์ปริญญาดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาวิธีวิทยาการวิจัยการศึกษา คณะครุศาสตร์ จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2548.

Stewart, S., & Wootton, R. “Mentoring and New Zealand midwives: a survey of mentoring practice amongstregistered midwives who are members of the New Zealand College of Midwives.“ Christchurch: New Zealand College of Midwives, 2005.

มนต์ชัย เทียนทอง. สถิติและวิธีการวิจัยทางเทคโนโลยีสารสนเทศ. กรุงเทพมหานคร : ศูนย์ผลิตตำราเรียนสถาบันเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ, 2548