The Violation’s Consumption of Thai’s Youth in Bangkok through Japanese Comic Books.

พัชรภัคฏ์ ธนะพงศ์เพชร

Abstract


The studies of “The Violation’s Consumption of Thai’s Youth in Bangkok through Japanese Comic Books”.Researchers have studied the consumption of cultural violence. The influence of the media of Japanese comic books and the factors affecting the consumption of the violent content in Japanese comic books. This study is a qualitative study (Qualitative Research) by the content analysis with the severity of the Japanese comic books has been popular from the youth of 10 stories and in-depth interview. The selection criteria used for the consumption of Japanese comic books that have been subject to violence is more than 10 young people aged 15-18 that year and lived in Bangkok for 14 samples were divided into 2 groups: group 1, including young people who have experienced high levels of violence against others. Group 2: young people who have experienced violence against others on low or not. The results showed that Japan's comic book violence that has been most popular with young people with the highest level of violence is a weapon to hurt others to serious injury or death. The curse words and characters with harsh words. It also found that the sample is a youth group 2 experienced a low level of violence to others or not. The mean Japanese comic books, media consumption with the use of violence than among those without a major factor in the consumption of Japanese comic books, containing the sample is a personal favorite for the violence. Followed by recommendations from friends. The management culture of youth violence will require the cooperation of all three parties are the parents should have a role in monitoring the media for the youth. The print media code of conduct should be screened for content prior to submission to the government should support. Established policy of the Japanese comic books and a range of age of the consumer.

Full Text:

PDF

References


กิติมา สุรสนธิ.(2548).การวางแผนการสื่อสาร : แนวคิดและเทคนิค. กรุงเทพ : จามจุรีโปรดักท์.

ฐิรวุฒิ เสนาคำ.(2549).เหลียวหน้าแลหลังวัฒนธรรมป๊อป. กรุงเทพฯ : ศูนย์มานุษยวิทยาสิริธร.

ทรงพล สร้อยสุวรรณ. (2542).ลักษณะการนำเสนอเนื้อหาที่เกี่ยวข้องกับเรื่องเพศในหนังสือการ์ตูนญี่ปุ่น, วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต.คณะนิเทศศาสตร์. มหาวิทยาธุรกิจบัณฑิต.

ธาม เชื้อสถาปนศิริ.(2554).รู้ทันสื่อ : รวมบทความ แนวคิด ทฤษฎี เทคนิคและประสบการณ์ด้านการรู้เท่าทันสื่อ กรุงเทพฯ

ศูนย์พัฒนาหนังสือ กรมวิชาการ.(2534). การส่งเสริมและพัฒนาหนังสือการ์ตูนไทย. กรุงเทพฯ: กรมการศาสนา

ศรีเรือน แก้วกังวาน.(2549). จิตวิทยาพัฒนาการชีวิตทุกช่วงวัย แนวคิดเชิงทฤษฎี – วัยเด็กตอนกลาง:สำนักพิมพ์มหาวิทยาลัย ธรรมศาสตร์.

ศุภฤกษ์ โพธิไพรัตนา.(2547).ผลกระทบจากการเปิดรับความรุนแรงที่นำเสนอทางสื่อมวลชนที่มีต่อการจดจำพฤติกรรมก้าวร้าวรุนแรงและทัศนคติที่มีต่อความรุนแรงของเยาวชนในกรุงเทพมหานคร.วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต.คณะวารสารศาสตร์และสื่อสารมวลชน มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

สุชา จันทร์เอม.(2540).จิตวิทยาพัฒนาการ.กรุงเทพฯ: ไทยวัฒนาพานิช.

สุวรรณา สันคติประภา.(2532).พฤติกรรมการอ่านและการเลือกอ่านหนังสือการ์ตูนญี่ปุ่นของเด็กไทยในกรุงเทพมหานคร.วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต.คณะวารสารศาสตร์และสื่อสารมวลชน มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.

อัชฌา สุนทรพิทักษ์.(2541).อิทธิพลของตัวการ์ตูนที่มีชื่อเสียงต่อทัศนคติและความตั้งใจซื้อสินค้าของผู้บริโภคกลุ่มวัยรุ่นและวัยทำงานตอนต้น.วิทยานิพนธ์มหาบัณฑิต.คณะนิเทศศาสตร์.จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

Sanook.(2551).สลด! ม.6 แทงโหดฆ่าแท็กซี่ เลียนแบบเกมโจร GTA.สืบค้นเมื่อวันที่ 15 กรกฎาคม 2554, จาก http://news. sanook. com/crime/crime_293428.php

Thaiitwatch.(2551).สองโจ๋ติดเกมส์ GTA ขโมยจยย.ร่วม 50 คัน.สืบค้นเมื่อวันที่ 15 กรกฎาคม 2554,จาก http://www. thaiitwatch.org / autopage v4/show_ page.php?topic_id=17&auto_id=3&TopicPk=

Jonh Storey.(1994).On popular music, in Cultural Theory and Popular Culture: A Reader by Theodor Adorno