Development Computer-Assisted Instruction on Compensation Offset Dimension Cutting Tools in NC Program of CNC Lathe

ศิริเชษฐ์ วงศ์กุลวิจิตร, ศิริรัตน์ เพ็ชร์แสงศรี, เลิศลักษณ์ กลิ่นหอม

Abstract


The objective of this research were to develop computer-assisted instruction on compensation offset dimension cutting tools in NC program of CNC Lathe, to meet the efficiency set up which was not less than 80 percentage, and effectiveness index of computer-assisted instruction set up not less than 0.50, as well as to compare the students learning achievement prior to and after learning with computer-assisted instruction on compensation offset dimension cutting tools in NC program of CNC Lathe.
The samples used in the research were forty 3rd year undergraduate students, majoring tools engineering at the faculty of engineering, King Mongkut’s university of technology Thonburi selected by simple random sampling.
The instruments used in this research were computer-assisted instruction on compensation offset dimension cutting tools in NC program of CNC Lathe, and four multiple choices achievement test of 30 questions with the Index of item objective congruence (IOC) between 0.67-1.00, the degree of difficulty (P) between 0.45-0.80, the degree of discrimination (r) between 0.32-0.87 and the reliability coefficient of 0.77.
The result of this research were found that the computer-assisted instruction on compensation offset dimension cutting tools in NC program of CNC Lathe had efficiency (E-CAI) at 81.10, effectiveness index (E.I.) at 0.804 Which follow the criteria set up. The other result also indicated that the students achievement after learning with computer-assisted instruction on compensation offset dimension cutting tools in NC program of CNC Lathe. was statistically higher than prior to learning at 0.05 level.

Keywords


Computer-Assisted Instruction, Compensation Offset Dimension Cutting Tools, NC Programming

Full Text:

PDF

References


ไชยยศ เรืองสุวรรณ. 2546. การออกแบบและการพัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์และบทเรียนบนเครือข่าย, พิมพ์ครั้งที่ 6. มหาสารคาม : คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.

วัฒนา ระงับทุกข์. 2542. แผนการสอนที่เน้นผู้เรียนเป็นศูนย์กลาง, กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์ แอล ที.

กฤษมันต์ วัฒนาณรงค์. 2546. “ประสิทธิภาพบทเรียน CAI.” เทคโนโลยีสื่อสารการศึกษา. ปีที่10, ฉบับที่1 ปีการศึกษา 2546. หน้า 99-108.

ธำรง บัวศรี. 2542. ทฤษฎีหลักสูตร : การออกแบบและการพัฒนา. กรุงเทพฯ : พัฒนาการศึกษา.

ชูศรี วงศ์รัตนะ. 2550. เทคนิคการใช้สถิติวิจัยเพื่อการวิจัย, พิมพ์ครั้งที่ 10. นนทบุรี : ไทเนรมิตกิจ อินเตอร์โปรเรสซิฟ.

ไพศาล บุญลับ. 2545. “การพัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนวิชา31012101 เทคโนโลยียานยนต์สมัยใหม่ เรื่อง ระบบป้องกันเบรกล็อก (ABS) และระบบควบคุมมลพิษไอเสียระดับประกาศนียบัตรวิชาชีพชั้นสูง ชั้นปีที่ 1 สาขาวิชาช่างยนต์”. วิทยานิพนธ์ปริญญาการศึกษามหาบัณฑิต สาขาเทคโนโลยีการศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.

นิตติยา แก้วดวงดี. 2550. การพัฒนาบทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอน เรื่อง สารและสมบัติของสารวิชาเคมีสำหรับนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4. วิทยานิพนธ์ปริญญาศึกษามหาบัณฑิต สาขาเทคโนโลยีการศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น.

อภันตรี วังสงค์. 2553. บทเรียนคอมพิวเตอร์ช่วยสอนเพื่อการทบทวนเรื่อง การสร้างแอนิแมชั่นแบบโมชั่นทวิน. ครุศาสตร์อุตสาหกรรม. 9(2), 165-173.

Alessi, S. M., and Trollip, S.R.. 1991. Computer-based instruction: Methods and deverlopment. Englewood Cliff, NJ : Prentice-Hall.

Goodman R.I., and K.A. Fletcher and E.W. Schneider. 1980. “The Effectiveness Index as Comparative Measure in Media Product Evaluation.” Educational Technology. 20(09) : 30-34.